Gründerduoen og PANGSTART-deltakerne Andreas Løseth og Alexander W. Richter vil revolusjonere restaurant- og hotellbransjen med ny app.

18. oktober 2017

– Det er dette som er fremtidens hotellopplevelse

Har utviklet appen som forenkler ferien:

For ni måneder siden etablerte vårens PANGSTART-deltakere Andreas Løseth (29) og Alexander W. Richter (27) selskapet Fácil. Målet var å utvikle en felles app for alle hoteller og restauranter verden over.

– Ideen kom da jeg satt på en restaurant på Gran Canaria og ventet på regningen. Det tok rett og slett utrolig lang tid før jeg kunne betale og gå fra bordet. Jeg tenkte at det måtte være mulig å finne en bedre løsning, sier medeier Løseth.

.

Bestilling og betaling

Gründerduoen så med andre ord et stort forbedringspotensial, og etter hvert også hvordan dette kunne relateres til hotellbransjen. Planleggingen og utviklingen av Fácil ble en realitet.

Fácil-appen skal fungere på alle hoteller, og alt av et hotells servicetilbud er samlet i én og samme løsning.

Ved hjelp av appen skal du enkelt få en oversikt over hva hotellene tilbyr, samt benytte deg av denne for rask bestilling og betaling.

– Vi kommer til å bruke en helt unik posisjoneringsteknologi. Dette legger til rette for at du kan få levert det du har bestilt gjennom appen nøyaktig til din posisjon – til enhver tid. Om du sitter ved bassengkanten, befinner deg på rommet, eller sitter i lobbyen og jobber, kan du med noen få tastetrykk bestille en drink og få den servert akkurat der du befinner deg, forklarer duoen.

.

– Kundene forventer mer

Appen vil i tillegg fungere som en digital romnøkkel, som innebærer at du kan sjekke inn og ut av hotellet helt uten interaksjon med resepsjonen.

Gründerne beskriver sin splitter nye tjeneste som neste generasjons servicenivå, og understreker at det er på tide at også hoteller kaster seg på digitaliseringsbølgen.

– I takt med teknologiutviklingen forventer vi som kunder mer, og disse forventningene sliter hoteller og restauranter med å tilfredsstille. Dette er kostbart og krever ressurser som de ikke har, påpeker daglig leder Richter. Han legger til:

– Kommunikasjonsflyten på hoteller skjer i stor grad igjennom resepsjonen. Dette medfører ofte lange køer og unødvendig bruk av tid. I tillegg er det lite informasjon om servicetilbudene på hotellet, noe som gjør at hotellenes tilleggsprodukter fort blir uoversiktlige og sjeldent brukt.

.

Enkelt navnevalg

Den daglige lederen røper at hovedfokuset hos Fácil er å forenkle – og navnevalget var dermed svært enkelt:

– Fácil betyr «enkelt» på latin, og det er nettopp forenkling av hotellbransjen vi ønsker å bidra til. Vi ønsker at hotellgjestene skal kunne bruke fritiden sin på det de virkelig vil, og at hotellene vil oppleve økt etterspørsel etter sine tjenester, samt reduserte kostnader. Med slagordet «it’s easy», ønsker vi å understreke dette, utdyper Richter.

Langt på kort tid

I løpet av den korte tiden siden oppstarten i oktober 2016, har Fácil vokst raskt. I januar fikk de støtte fra Innovasjon Norge, og ble tatt ut i å være med på en to dagers workshop.

Denne våren deltok de også i det intensive inkubatorprogrammet PANGSTART i regi av Smart Innovation Norway. Her utviklet de sin prototype.

– Erfarne utviklere og designere har stor tro på idéen og har blitt med på laget, forteller Løseth og Richter. I dag har firmaet kontorplass på Simula på Fornebu og har elleve medarbeidere med ulik bakgrunn og kompetanse.

.

Pilotprosjekt i Oslo

I høst skal Fácil lansere sin pilot på Scandic Vulkan i Oslo. General manager ved hotellet, Monica Egeberg, påpeker at hotellnæringen står ovenfor et vendepunkt.

– Vi ser bare starten på den digitale reisen i hotellnæringen, og ønsker naturlig nok å være en del av denne. Fácil vil hjelpe oss med å møte de nye utfordringene, med nye og spennende løsninger, som gir klare fordeler for våre gjester. For hotellbransjen mener jeg at fokuset bør være på forenkling for gjest og hotell, uten å gå på bekostning av atmosfære, gjestfrihet og den gode velkomsten, sier hun.

I høst vil det i første omgang være mulig å bruke Fácil-appen for betaling og bestilling av mat på hotellets restaurant, Ferro.

– Du kan bestille fra hvor som helst, hente bestillingen din på hotellet, og nyte maten der du ønsker. Alle er velkomne til å bruke appen, selv om du ikke er gjest på hotellet, forteller Richter.

.

– Fremtidens hotellopplevelse

Med den raske fremgangen så langt i selskapets korte levetid, ser gründerne ingen grunn til å tråkke på bremsen.

– Fácil har et mål om å gå internasjonalt allerede i starten av 2018, og vi håper at Scandic vil fungere som en døråpner til markedet. Vi er derfor svært interesserte i å opprette kontakt med nye kunder og investorer så fort som mulig. Vi ser for oss at vi sammen kan utvikle et produkt som imøtekommer kundens spesielle preferanser og behov, sier Richter.

– Vi håper og tror at dette er fremtidens hotellopplevelse, og at det vil lønne seg for hoteller å bli en del av næringsklyngen som best tilpasser seg den digitale hverdagen, avslutter Fácils daglige leder.

Video : RL Solutions bakomfilm